Nie widać ich, ale są kluczowe w powrocie do formy po porodzie. Mięśnie dna miednicy

Czym są mięśnie dna miednicy?

Mięśnie dna miednicy to zespół powięzi, mięśni i więzadeł położonych w miednicy mniejszej, które są odpowiedzialne m.in. za prawidłowe wydalanie kału i moczu, utrzymanie ciąży, poród oraz przyjemność z seksu.

Są to mięśnie poprzecznie prążkowane, oznacza to, że ich skurcze i rozkurcze zależne są od naszej woli. Jednak pomimo tego, rzadko używamy ich świadomie w codziennym życiu. Jedynymi momentami, kiedy czujemy, że „tam są”, jest okres przedmiesiączkowy oraz czas owulacji. Wówczas mogą one pobolewać, lub dawać uczucie ciężkości w dole brzucha.

Niestety, jak wszystkie mięśnie poprzecznie prążkowane – niećwiczone stają się wiotkie i słabe. U kobiet narażone są dodatkowo na duże obciążenia związane z ciążą i porodem. Ale nie tylko. Złe nawyki codzienne, wykonywanie obciążających ćwiczeń bez dbałości o poprawną technikę, niektóre sporty – potrafią prowadzić do ich osłabienia i degeneracji.

Największe jednak dysfunkcje mięśni dna miednicy pojawiają się w okresie menopauzy. Towarzyszą jej takie dolegliwości jak: nietrzymanie moczu, obniżenie czy wypadanie narządów płciowych, nietrzymanie gazów czy stolca. A są to konsekwencje – prócz zmian w gospodarce hormonalnej – wielu lat braku ćwiczeń i nadmiernego obciążania mięśni dna miednicy.

Czy możemy “poprawić” mięśnie dna miednicy?

Na szczęście – jak już wyżej wspomniałam – są to mięśnie poprzecznie prążkowane. Możemy je zatem świadomie ćwiczyć. I tak jak inne mięśnie, ćwiczone regularnie, będą się wzmacniać, nabierać wytrzymałości i siły.

Najlepszym momentem aby rozpocząć trening dna miednicy jest ciąża. Jeśli już urodziłaś, możesz zacząć ćwiczenia już w połogu, w zależności czy był to poród siłami natury czy przez cesarskie cięcie – w 5 lub 7 dobie. Ale generalnie, żeby zacząć ćwiczyć te mięśnie, każdy moment jest dobry, i nigdy nie jest za późno. Dzięki temu powrócisz do satysfakcji ze współżycia, a w przyszłości unikniesz przykrych dolegliwości związanych m.in. z nietrzymaniem moczu.

Jak prawidłowo ćwiczyć te mięśnie?

Niestety nie jest to łatwe, ponieważ większość z nas nie używa tych mięśni w sposób świadomy, część nawet nie wie o ich istnieniu. Aby nauczyć się robić to w sposób poprawny i efektywny, warto udać się do fizjoterapeuty uroginekologicznego. Pomoże i poinstruuje. Nauczy poprawnego wykonywania codziennych czynności, które szczególnie obciążają tą grupę mięśni.

Jeśli jesteś ciekawa jak dbać o mięśnie dna miednicy w ciąży, w okresie połogu a także w codziennym życiu, śledź naszego bloga. Już wkrótce kolejny artykuł na ten temat.

Noemi Stanisławska
fizjoterapeutka uroginekologiczna
www.fizjopregna.pl

Sprawdź produkty w sklepie jukki.pl

Twoj adres e-mail nie będzie opublikowany. Pole wymagane *